Szeretettel köszöntelek a Mosonszentmiklósi nyugdíjasok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mosonszentmiklósi nyugdíjasok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mosonszentmiklósi nyugdíjasok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mosonszentmiklósi nyugdíjasok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mosonszentmiklósi nyugdíjasok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mosonszentmiklósi nyugdíjasok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mosonszentmiklósi nyugdíjasok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mosonszentmiklósi nyugdíjasok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
NAGYHÉT
A nagyhét a tavasz újjászületése, a természet megújulása, egyben a test és a lélek megújulását is hozza.
VIRÁGVASÁRNAP
Neve sanyarúhét – vizes hét – vagy ismerik „csendes hétnek” is. Több nyelven pálmavasárnapnak nevezik.
Húsvét előtti vasárnapot nevezzük
virágvasárnapnak.
Ezen a napon vonult be Jézus Jeruzsálembe kereszthalála előtti vasárnapon. Az ókorban szokás volt a Közel-Kelet országaiban, hogy az arra méltó személyek útját valamilyen módon befedjék. Mind a négy evangélium szerint az emberek megadták Jézus Krisztusnak ezt a tiszteletet. Máté, Márk és Lukács apostolok szerint a felsőruháikat az útra terítették és gallyakat vágtak a fákról, János az egyedüli, aki pálmaágakról számol be. A pálma a győzelem és a diadal jelképe. Mivel Európában nincsenek pálmák, az ünnepléskor a pálmaágakat itt gyakran tiszafa, fűzfa vagy más fák ágaival helyettesítették.
A keresztény kultúra országaiban ez kiemelten fontos ünnep, melynek hagyományára gazdag népszokáskincs épült.
Hagyományok, népszokások:
-Az iskolás gyerekek ilyenkor barkát gyűjtenek,
amit a templomban megszentelnek. A szentelt barkát gonoszűzőnek,
betegséggyógyítónak tartják, amely elűzi a jégesőt, megóv a villámcsapástól.
- Fiatal lányok telet jelképező, menyecskeruhába öltöztetett szalmabábut
visznek végig a falun, majd vízbe dobják, vagy elégetik.
- A téltemetés az ébredő természet ősi ünnepét, a húsvétot vezeti be.
NAGYCSÜTÖRTÖK
Nagycsütörtök a keresztény hagyomány szerint az
utolsó vacsora napja, amikor Jézus a Getsemáné-kertben búcsút vett
tanítványaitól és felkészült az áldozatra. Jézus valószínűleg Széder-esti
lakomát tartott az Egyiptomból való szabadulás emlékére. Szeretete jeléül
megmosta tanítványai lábát. A Nagyhét ünnepeinek sorában a nagycsütörtök a
gyász napja, ezért csütörtök estétől szombat estéig nincs harangozás.
Nagycsütörtökhöz köthető az Eucharisztia megalapítása.
Hagyományok, népszokások:
-Szokás volt ilyenkor kereplővel zajt kelteni,
így gondolták elűzni a gonoszt.
-Szintén liturgikus eredetű szokás a pilátusverés vagy égetés: A templomban a
gyerekek éktelen zajt csaptak (verték a padokat), vagy a falu határában
Pilátust jelképező szalmabábut égettek.
-Elterjedt szokás volt a nagycsütörtöki rituális mosakodás a faluhoz közeli
folyóban. Egy-egy faluban az állatokat is megmosták. Bajelhárító szerepet
tulajdonítottak ennek a rituálénak.
-Bizonyos vidékeken zöldcsütörtöknek is nevezték, mivel ezen a napon zöld
növényekből készült ételeket főztek (sóska, spenót...), a bő termés reményében.
NAGYPÉNTEK
Nagypéntek Jézus kínszenvedésének és kereszthalálának a napja. A keresztények körében a bűnbánat, a mély gyász és a szigorú böjt napja. A református gyülekezetek nagy többségében azonban nem felejtődött el a passió. Ma már nem éneklik ugyan, hanem csak a szószékről felolvassák a szenvedéstörténetet az evangéliumokból. Ezért nagypénteken - sok helyen még ma is - három istentiszteletet tartanak. Délelőtt, délben - ennek keretében olvassák fel a passiót - délután és este.
Hagyományok, népszokások:
-Nagypénteken tartják a legszigorúbb böjtöt.
-Általános tisztálkodási nap: meszelnek, takarítanak, nagymosást tartanak és az
állatokat is megfürösztik.
-Sok helyen, nagypénteken nem gyújtanak tüzet.
-A templomokban az oltárokat letakarják, a harangok némák.
Ez a nap szintén nem mentes a babonás hiedelmektől:
-Tiltották az állattartással, földműveléssel
kapcsolatos munkákat,
-Nem sütöttek kenyeret (mert kővé válik),
-A víznek, mint ősi pogány tisztulás szimbólumnak mágikus erőt tulajdonítottak.
-A lányok, akik még szebbek akartak lenni, napfelkelte előtt, a patak vizében -
az ún. aranyvízben - mosakodtak. Ez védett a betegségek ellen is.
-Az állatokat is kihajtották a patakhoz itatni, és le is fürösztötték őket,
hogy ne legyenek betegek.
-Szokásban volt a határjárás, határkerülés is. Ilyenkor a férfiak a templom
előtt gyülekeznek, csoportosan mennek a határba, ahol zajkeltéssel, kerepléssel
űzték el az ártó erőket a földekről.
Számos étkezési szokás is kötődött nagypéntekhez:
-A férfiak, tartván a szigorú böjtöt, reggelire
csak kenyeret ettek, és hogy majd nyáron a kígyó a hasukba ne másszék, pálinkát
ittak rá.
-Helyenként csak hideg ételeket ettek, azt is csak akkor, amikor a templomi
szertartásból hazaértek. A katolikus vallás tiltja a húsevést és csak egyszer
szabad jóllakni a nap folyamán.
-Nagypéntek ünneplésének másik jellegzetessége a gyász: Különösen a
vidéki vagy falusi gyülekezetekben még ma is az a szokás, hogy a szószéket és
az úrasztalát gyászterítővel takarják le.
-Az istentiszteletre amúgy is feketében járó asszonyok mellett a menyecskék és
a leányok is fekete fejkendővel mennek a templomba.
-Gyászt és szomorúságot fejez ki a beregi Tiszaháton ismert mondás:
"Nagypénteken sokan sírnak, Sok hímes tojást megírnak."
-Általánosan ismert mondás reformátusságunk körében az is, hogy
"Nagypénteken mossa a holló a fiát", amely az ünnepre várt esőzéssel
van összefüggésben. A nagypénteki esővel - a néphit szerint - a természet is
Jézust siratja.
NAGYSZOMBAT
Nagyszombat a húsvéti örömünnep kezdete. Este kezdődik az ünnep a tűzszenteléssel (ez a VIII. századból eredő pogány szertartás), ezt követi a keresztvíz-szentelés majd a vigília (éjjeli) mise, ami már a feltámadást ünnepli.
Nagyszombat estéjén tehát elkezdődik Jézus föltámadásának
ünnepe. A tüzet ősi módon dörzsöléssel, csiholással újra meggyújtják és
megszentelik. Az esti harangszó a böjt befejezését jelenti. Néhány helyen
szokás az ételszentelés is.
Ezen a napon napközben semmilyen szertartás nincs, a nagyszombati liturgia
kifejezés téves. A katolikus szombat este a sötétedés után már vasárnap van,
ezért a szombat esti misét vasárnap vigíliájának nevezik. Húsvét vigíliája az
év legszebb, de legbonyolultabb szertartása. A pap az öt részből álló
szertartást fehér öltözékben végzi.
Hagyományok, népszokások:
-Nagyszombaton új vizet töltöttek a keresztelő
edényekbe és megszentelték.
-Néhol kimentek a forrásokhoz és azokat is megszentelték.
-A Nyárád menti reformátusok és unitáriusok között azonban még ma is
gyakorolják a nagyszombat éjszakai határkerülést, melynek lényege az, hogy
nagyszombat estéjén a bűnbánati istentisztelet után papot, királyt,
csapómestert választanak.
-Nagyheti énekeket énekelve körüljárják a határt és megtisztítják a határban
lévő kutakat és forrásokat, megigazítják a határdombokat és imádkoznak a
tavaszi esőkért és a jó termésért.
-Ezen a napon a reggeli mosdóvízbe sok helyütt piros tojást tettek, ennek
egészségvarázsló szerepet tulajdonítottak.
-Női munkákat tiltó nap volt, nem szabadott seperni, főzni és mosni sem.
-Az állatokat sem fogták be ezen a napon.
-A húsvéti szertartásokhoz kapcsolódik az ételszentelés szokása. A sonkát,
bárányt, tojást, kalácsot a templomban megszenteltették, ezután mágikus erőt
tulajdonítottak neki.
-A morzsából vittek az állatoknak is, hogy jól szaporodjanak, egészségesek
maradjanak.
-A sonka csontját a gyümölcsfára akasztották vagy a földekre vitték a jó termés
reményében.
-Ősi néphagyomány, a Húsvét hajnalára virradó Jézus-keresés, amely szokás
keveredik a határkerülés mozzanatával.
-Székelyföldön a búzába rejtett Krisztus-szobrot kellett megtalálni a
keresőknek. Néhány vidéken éjjel vonultak ki a keresők, mert úgy hitték, majd
amikor felkel a nap, abban megpillanthatják a húsvéti bárányt, Jézust.
-A Zöldágjárás szép szokása tipikus tavaszi, a természet megújhodását ünneplő
énekes játék. A lányok kettes sorban állva, felemelt kezükből sátrat formálva,
énekelve haladtak végig a falun (Bújj, bújj zöld ág...).
-Bizonyos vidékeken szokás a vasárnapi napfelkeltét valamely magaslaton nézni,
hiszen a felkelő nap is a feltámadás szimbóluma.
HÚSVÉTVASÁRNAP
Húsvétvasárnap, Resurrexit a föltámadás vasárnapja, a liturgikus év legnagyobb
ünnepe. - Ünnepi miséje a föltámadt Krisztust ünnepli, akié a hatalom és
dicsőség mindörökké (kezdő ének).
Sok országban szokás e napon a napfelkeltét egy magas hegy tetején várni. Ehhez több hiedelem kapcsolódik - egyik szerint a felkelő nap Krisztus feltámadásának bizonyítéka, a másik szerint aki jól figyel, megláthatja benne a Krisztust jelképező bárányt a zászlóval.
A húsvéti tojás ajándékozása sok országban e
napon történik, nálunk a hétfői locsoláshoz tartozik. A hagyományos sonkát már
szombat este, a böjt lezárásával megkezdik. Vasárnap a sonka mellé tojást,
tormát fogyasztanak.
Ennek a napnak az ünnepi étele a bárány.
A tojás általános tisztelete Jézus születésénél jóval távolibb múltba nyúlik vissza. Az életet hordozó csíra már régóta a világmindenség jelképe a Föld számos népének hitvilágában, jónéhány teremtésmítosz pedig egyenesen a világnak a tojásból való megszületését beszéli el.
A tojásfestésen kívül szokás még a
termékenységvarázsláshoz kötődő a tojásütés, a tojásdobálás, a dombról való
tojásgurítás szokása. Nem csupán festett, hanem karcolt, vakart, patkolt,
kotort, márványozott, viasszal "írott" is lehet a tojás.
Az általában absztrakt geometriai minták mögött a több évezredes hitvilág
szimbolikája bújik meg. A legelterjedtebb a piros tojás, amelynek a színe a
vért (Jézus kiöntött vérét), és a tüzet, a szerelmet és a tavaszt, a szabadságot
és a feltámadást egyaránt jelképezi.
Forrás: jegeskávé.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!